Sfantul Mare Mucenic Dimitrie este cinstit pe data de 26 octombrie. A trait in timpul imparatilor Diocletian (284-305) si Maximian (286-305). Din viata sa, inscrisa in Sinaxare, aflam ca a fost fiul prefectului din Tesalonic. Dupa moartea tatalui sau a fost numit guvernator al Tesalonicului. Tinand seama de faptul ca Dimitrie nu a ascuns ca este crestin, a fost intemnitat. In vremea aceea, crestinii erau trimisi sa lupte cu gladiatorii. In aceste lupte, crestinii erau victime sigure. Potrivit traditiei, Nestor – un tanar crestin, cere binecuvantarea de la Sfantul Dimitrie sa-l omoare pe Lie, gladiatorul favorit al imparatului, pentru a pune capat luptelor sangeroase. Dimitrie il va insemna cu semnul sfintei cruci pe frunte si ii va spune: “Du-te si pe Lie il vei birui, iar pe Hristos Il vei marturisi”. Prin rugaciunele Sfantului Dimitrie, Nestor reuseste sa-l strapunga cu lancea pe Lie. La finalul acestei lupte, imparatul Maximian porunceste ca lui Nestor sa i se taie capul, iar Dimitrie sa fie strapuns cu sulitele. Din trupul lui Dimitrie, nu a curs sange, ci mir tamaduitor de boli.
Sfantul Dimitrie a fost martirizat la Sirmium (Sremska Mitrovita, in Serbia), iar moastele sale au fost aduse in Tesalonic, pe 26 octombrie 413. Biserica actuala in care se afla moastele Sfantului Mucenic Dimitrie a fost construita la putin timp de la incendiul bisericii ridicate de guvernatorul Leontie, din anii 626-634. A fost transformata in moschee in anul 1493 si redata cultului crestin in 1912.
Cand vine vorba de Sfantul Dimitrie,
grecii afirma ca trebuie sa vorbim de doi sfinti distincti: Sfantul
Dimitrie de la Tesalonic, fiul guvernatorului, cinstit pe 26 octombrie
si Sfantul Dimitrie de la Sirmium, diacon care si-a dat viata pentru Hristos si este pomenit pe 9 aprilie.Nu
stim daca aceasta ipoteza a grecilor este adevarata. Nu avem un raspuns
final din partea cercetatorilor pentru aceasta problema.
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie – ocrotitorul orasului Tesalonic
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie este ocrotitorul orasului
Tesalonic. Comunitatea crestina de aici a fost infiintata de Sfantul
Apostol Pavel, in timpul celei de-a doua calatorii misionare. In ziua
de 26 octombrie, in Tesalonic se organizeaza pelerinaje si procesiuni la
sfintele sale moaste. Punctul culminant al sarbatorii il constituie
deschiderea raclei in care sunt pastrate cinstitele moaste ale Sfantului
Dimitrie. Racla este asezata in partea stanga a naosului, intr-un mic
paraclis din marmura si impodobit cu fresce din viata sfantului.
Episcopul care participa la aceasta sarbatoare, se roaga inaintea
raclei, apoi sfinteste untdelemnul pe care il toarna peste mirul izvorat
din sfintele sale moaste. Acest ulei sfintit unit cu mirul izvorat in
chip minunat este daruit credinciosilor spre dobandirea sanatatii
sufletesti si trupesti.
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie in iconografie
In primele reprezentari, Sfantul Mucenic Dimitrie
nu apare ca fiind militar, ci intr-un costum civil care apartinea
clasei senatoriale. Amintim ca in anul 2000, David Woods a lansat o
ipoteza legata de cultul Sfantului Dimitrie, in care sustine ca acest
cult s-a dezvoltat prin mutarea moastelor mucenicilor militari
Chelidonius si Emeterius, din Spania la Tesalonic. Guvernatorul Leontie
va primi vindecare in urma sarutarii acestor moaste, in anul 413. Dorind
sa afle cui apartin moastele, David Woods precizeaza ca s-a interpretat
gresit inscriptia de la locul moastelor. S-a citit Demeterius in loc de
Emeterius. Aceasta ipoteza, ar putea fi un raspuns la reprezentarea
iconografica a Sfantului Dimitrie in chip de militar.
Pe o gravura in fildes din secolul al X-lea intalnita in
Constantinopol, Sfantul Dimitrie este reprezentat ca soldat de
infanterie. Insa, o icoana din secolul al XI-lea din Sinai il arata ca
fiind civil.
O alta icoana din Sinai, datand din perioada cruciadelor, pictata in a doua jumatate a secolului al XII-lea, il infatiseaza pe Sfantul Dimitrie alaturi de Sfantul Gheorghe. Cei doi sunt reprezentati calare, Sfantul Dimitrie pe un cal negru, iar Sfantul Gheorghe pe un cal alb. In timp ce Sfantul Gheorghe este reprezentat impungand cu sulita un balaur, Sfantul Dimitrie este infatisat invingandu-l pe gladiatorul Lie. Avand in vedere ca Sfantul Dimitrie l-a invins pe Lie prin rugaciune, nu direct in lupta, aceasta reprezentare face trimitere la razboiul nevazut. In icoanele recente, mai ales din Grecia, in spatele Sfantului Dimitrie apare in fundal, Turnul Alb din Salonic.
Originea numelui Dimitrie
Originea numelui Dimitrie e greceasca si
aminteste de vechea zeita Demeter. Crestinismul a impus numele masculin
Demetrios, explicat uneori ca simplificare a lui demometer, “maica
poporului” (demos = popor; meter = mama), pronuntat in neogreaca
dimomitir. La noi, pe langa numele barbatesti Dumitru, Dimitrie (cu
prescurtari ca Mitrea, Mitru, Mitu, Dima si diminutive ca Mitrus,
Mitrut, Mitrel, Mitrica, Mitus, Mitel, Mitica, iar uneori Mitty, sub
influenta occidentala), exista si numele femeiesc Dumitra (de unde Mita
si alte forme diminutivate).
Troparul Sfantului Dimitrie
Mare aparator te-a aflat intru primejdii lumea, purtatorule de chinuri, pe tine cel ce ai biruit pe pagani. Deci, precum mandria lui Lie ai surpat si la lupta indraznet pe Nestor l-ai facut, asa Sfinte Dimitrie, pe Hristos Dumnezeul roaga-L sa ne daruiasca noua mare mila.