Darul cel mai deosebit, darul care izvorăşte din
Învierea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, este iertarea păcatelor.
Fără iertarea păcatelor, nu pot fi trăite celelalte daruri ale Învierii.
Sfântul Evanghelist Ioan, istoriseşte că Domnul Hristos, în cea dintâi
zi a Învierii Sale, a suflat peste ucenicii Săi şi a zis: „Luaţi Duh
Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi
ţine, vor fi ţinute”, deci iertarea păcatelor este în legătură cu
Învierea. Ştiţi că Sfântul Ioan Gură de Aur, în Cuvântul de la Paşti
zice: „Nimeni să nu se tânguiască pentru păcate, că iertarea din mormânt
a răsărit”, şi asta pentru totdeauna, pentru toată viaţa pământească,
pentru cât va fi omul pe pământ, până la sfârşitul lumii, pentru că până
la sfârşitul lumii este şi putinţa de a păcătui, este şi darul de a
ierta.
Cel dintâi lucru care l-a spus Domnul Hristos după Înviere este
cuvântul: „Bucuraţi-vă!”. Un îndemn la bucurie şi un salut, în acelaşi
timp. Noi ştim că grecii din vremea aceea (poate şi cei de acum) se
salutau cu cuvântul „bucură-te!”. Aşa încât unii au şi tradus cuvântul
acesta ca un cuvânt de salut, dar poate fi şi un cuvânt de îndemn la
bucurie. Când Domnul Hristos S-a întâlnit cu femeile mironosiţe care se
întorceau de la Mormântul gol le-a spus: „Bucuraţi-vă!”. Şi după aceea
îndată: „Nu vă temeţi!”. Pentru că ele au intrat într-un fel de temere,
le-a cuprins frica şi atunci Domnul Hristos le-a zis: „Nu vă temeţi!”.
Bucuraţi-vă şi nu vă temeţi.
Sunt cuvinte spuse femeilor mironosiţe după Înviere, cuvinte din care
înţelegem că Domnul Hristos vrea să ne bucurăm şi că din mormântul
dătător de viaţă al Mântuitorului izvorăsc bucuria şi curajul,
netemerea. Curajul este o virtute creştină, o virtute morală pe care cu
toţii voim s-o avem, pentru că numai aşa ne putem manifesta credinţa
noastră în Mântuitorul, Care a zis: „Îndrăzniţi. Eu am biruit lumea”. Nu
din puterea noastră ne bucurăm şi nu numai din puterea noastră ne
liniştim, ajungem la netemere, ci cu ajutorul lui Dumnezeu şi mai ales
pentru credinţa noastră, câtă o avem, în Mântuitorul care ne ajută.
„Toate le pot întru Hristos, cel ce mă întăreşte” scria Sfântul Apostol
Pavel creştinilor din Filipi.
Apoi mai avem încă două daruri ale Învierii. Domnul Hristos, după
Învierea Sa din morţi, de fiecare data când S-a întâlnit cu ucenicii
Săi, le-a zis: „Pace vouă!”. Cuvântul acesta, pace vouă, e un cuvânt de
salut al evreilor; evreii se salutau cu shalom – pace. Deci, Domnul
Hristos nu numai că i-a salutat pe ucenici cu cuvintele „pace vouă”, ci
le-a şi dat pacea. Domnul Hristos spune şi despre bucurie şi despre pace
că sunt lucruri pe care El le dă. Înainte de Sfintele Patimi, în
cuvântarea de despărţire pe care a reţinut-o în Evanghelia sa Sfântul
Evanghelist Ioan, e scris că Domnul Hristos a zis: „Pace vă las vouă,
pacea Mea o dau vouă”. Nu daruri cum dă lumea vă dau Eu, ci o să vă dau
pace, care-i mai presus de orice, dar prin care şi celelalte lucruri
primesc valoare.
Despre bucurie, Domnul Hristos a zis: „Deci şi voi acum sunteţi trişti,
dar iarăşi vă voi vedea, şi se va bucura inima voastră şi bucuria
voastră nimeni n-o va lua de la voi”. S-au bucurat ucenicii că L-au
văzut pe Domnul după Înviere, au primit pacea Mântuitorului după Înviere
şi astfel s-au împlinit cuvintele Mântuitorului dinainte de Pătimire.
Avem patru daruri ale Învierii: iertarea păcatelor, bucuria, netemerea
şi pacea. Şi încă unul, al cincilea – binecuvântarea. Domnul Hristos,
după ce şi-a împlinit aici, pe pământ, cele pentru care a venit El, Fiul
lui Dumnezeu, S-a înălţat la ceruri binecuvântându-I pe ucenici.
Binecuvântarea este mare lucru; binecuvântarea arată întotdeauna
bunăvoinţă, binecuvântarea arată întotdeauna lărgime de suflet. Pentru a
primi binecuvântarea trebuie să ducem o viaţă pe care Domnul Hristos
s-o poată binecuvânta, o viaţă asemănătoare cu cea a ucenicilor, o viaţă
asemănătoare cu cea a Maicii Domnului, pentru că în Tradiţia Bisericii
se precizează că şi Maica Domnului a fost la Înălţarea Mântuitorului,
aşa cum a fost şi atunci când Duhul Sfânt s-a pogorât peste Sfinţii
Apostoli.
Toate aceste ştiindu-le, e bine să ne cercetăm pe noi înşine nu numai
dacă facem lucruri care nu se potrivesc cu o viaţă sfântă, ci să ne
gândim şi la darurile Învierii: în ce măsură suntem oameni cu bucurie,
cu netemere, cu pace, în ce măsură suntem oameni care suntem sub
binecuvântarea Domnului nostru Iisus Hristos. Să ne cercetăm dacă suntem
oameni care primim iertarea păcatelor, care se dă la Sfânta Spovedanie,
împărtăşindu-ne cu dumnezeieştile Taine care şi ele se dau spre
iertarea păcatelor, luând parte la slujba Sfântului Maslu, care este tot
spre iertarea păcatelor.
Să ştim că, dacă vedem că nu avem bucurie, ceva nu e în regulă; să ştim
că, dacă nu avem pace a sufletului, ceva nu e cum vrea Dumnezeu, ceva
nu-i în rânduială. Să ştim că, dacă n-avem curaj, dacă suntem cuprinşi
de teamă, ceva e rău în existenţa noastră, pentru că nu suntem în
legătură cu Mântuitorul care ne susţine; dacă vedem că lucrurile nu merg
aşa cum le doreşte Domnul Hristos, trebuie să schimbăm felul de a
gândi, de a lucra, de a acţiona în lumea aceasta.
În această zi de bucurie, care se continuă tot cu zile de bucurie, în
această zi de pace, care se continuă cu alte zile care sunt dătătoare de
pace, în această zi în care stăm cu sărbătorire în faţa Mântuitorului
Înviat, să ne gândim la Domnul Hristos Cel Înălţat şi să ne gândim la
Duhul Sfânt, Care şi El este Duhul Sfânt care dă bucurie. Cu viaţa
noastră, cu cele agonisite de sufletul nostru, să căutăm să fim oameni
care pot da încredere celorlalţi oameni.
A fi cu Domnul Hristos înseamnă a fi sub binecuvântare, a fi sub
iertarea păcatelor, a fi în marginile păcii, în marginile bucuriei şi
ale netemerii. Dumnezeu să ne ajute!